Formstarkt nybygge i Huvudsta

Arkitekturen är formstark med fasad i mörkt tegel och guldfärgade balkonger och portar. Illustration: Diakrit International
Mellan de två huskropparna bildas en parkyta som inbjuder till umgänge. Illustration: Diakrit International

Svart tegel med en närmast glaserat blänkande yta och guldfärgade portar. Arkitekturen är anslående  på de nybyggda husen i kvarteret Dragonen i Huvudsta, Solna. Intresset är mycket stort för de naturnära men ändå centralt belägna husen och nu pågår inflyttningen.

Kvarteret Dragonen blir ett urbant och formstarkt inslag i ett område som präglas av tidstypisk 60-talsarkitektur. Det är tydligt att boendet är eftertraktat. När lägenheterna släpptes för 1,5 år sedan sålde de slut på bara tre månader. Nu är alla inflyttade i trapphus 1 och trapphus 2 öppnar för inflyttning i mitten på december.

Kvarteret rymmer 104 lägenheter om 1 – 5 rum med boarea från 33 till 120 kvadratmeter. Planlösningarna är funktionella och de flesta har balkong eller uteplats. Lägenheterna är fördelade på ett sex våningar högt lamellhus och ett tio våningars punkthus. Omgivningar är fina med en skogsdunge bakom och parkliknande gård mellan husen. På promenadavstånd finns nyrenoverade Huvudsta Centrum. Under gården finns ett parkeringsgarage. De allmänna kommunikationerna är utmärka med 200 meter till Västra Skogens t-bana och bussar helt nära.

Arkitekturen för husen är påkostad och formstark. På stadens uppmaning behövde man ta hänsyn till grannhuset, Shells gamla kontor, som är K-märkt.

- Vi valde därför en mörk tegelfasad med en metallisk glans och guldfärgade portar. Det blev en mycket kraftfull effekt som harmonierar bra med omgivningen, berättar Eskil Olsson på BAU Arkitekter.

Dragonen är ett energiklassat lågenergihus vilket innebär välisolerade väggar och fönster, individuell varmvattenmätning och värmeåtervinning.

Byggprocessen har gått bra och man följer tidsplanen. Den enda utmaningen i projektet var byggplatsens position. De två t-banelinjerna löper under huset och från ovan finns inflygningen mot Bromma Flygplats.

- Eftersom vi bygger ovanpå befintliga tunnlar krävdes det många tillstånd, bland annat från SL, förklarar Ove Kjell, projektledare, JM. Men allt är löst nu och vi ser fram emot att välkomna de sista lägenhetsinnehavarna.