”Nyckeln till framgång är att göra alla delaktiga”

Brf Parkslingan ligger i ett uppväxt bostadsområde med mycket natur. Bild: Ulrika Sohlenius

Stureby är ett eftertraktat bostadsområde och nya Brf Parkslingan är inget undantag. Unikt för projektet är ett ovanligt högt Nöjd-Kund-Index och noll fel vid inflyttning. Men vägen dit var inte spikrak. Flexibilitet och lyhördhet vände utmaning till framgång.

Ljusa lägenheter med genomtänkta planlösningar kännetecknar Parkslingan i Stureby. Ett etablerat bostadsområde med nybyggda lägenheter på ett till fem rum med balkong eller uteplats. En lugn och vacker miljö, grönområden med uppvuxna träd, boulebana och lekplats bidrar till ett attraktivt boende.

Svanenmärkt boende

Bostadsprojektet är Svanenmärkt, en märkning som tidigare främst funnits på projekteringsstadiet och under produktion. Veidekke Bostad AB har, som ansvarig byggherre, tagit miljötanken ett steg längre. Inflyttningspresenten var Svanenmärkta produkter och tips kring bra miljöval i nya bostaden. 

Nöjda kunder

Boende i Parkslingan är nöjda. Lägenheterna stod klara i tid och besiktningen visade noll fel vid tillträde. Veidekke berättar att NKI, Nöjd-Kund-Index, landade på 78 – en bra nivå jämfört med 73 som var branschmedel bland bostadsprojekt i Stockholm förra året.

Framgångsfaktorer

På Veidekke betonar man involvering och delaktighet. Man är mån om att visa sin uppskattning för medarbetarna och vill att alla ska känna sig delaktiga. Det gäller såväl kontoret som byggarbetsplatsen. Det skapar ett engagemang som gör att alla presterar lite extra vilket kan ligga bakom ett högt NKI.

– Vi vill förmedla känslan att vi jobbar med att skapa hem. Jag tror att en framgångsfaktor är att alla har samma målbild, från projektutveckling och projektering till produktion, säger Ulrika Sohlenius, projektutvecklare.

Motgången födde flexibilitet Men 2012 var ett tufft år. Marknaden gick ner och försäljningen tog stopp. Man analyserade situationen och gjorde förändringar vilket gav resultat. I december 2012 hade man sålt 38st lägenheter, i februari 2014 var de totalt 110 lägenheterna slutsålda.  

– I en bransch där marknaden stundtals är tuff och det är långa ledtider är det viktigt att vi är agila, framhåller Ulrika Sohlenius. Vi ritade om några av planlösningarna för att möta efterfrågan och gjorde en prisjustering utan att tumma på standarden, avslutar Ulrika Sohlenius.