Frankfurts Terminal 3 – Ett megaprojekt för framtidens flygtrafik

Frankfurt-flygplatsens tredje gaffelliknande terminal syns till vänster i bilden. Foto: Frankfurt am Mains flygplats.

Terminal 3 på Frankfurts flygplats är en av Europas största privatfinansierade infrastruktursatsningar. Med en investering på cirka 4 miljarder euro byggs en toppmodern terminal som ska kunna hantera upp till 25 miljoner passagerare årligen. Projektet planeras vara färdigt år 2026 och markerar ett betydande steg framåt för att stärka Frankfurts position som en internationell knutpunkt.

Det nya terminalprojektet kombinerar banbrytande arkitektur med hållbarhet. Huvudbyggnaden och de nya pirerna domineras av ljust Jura-kalksten som täcker både golv och väggar, vilket ger terminalen en modern och luftig känsla. Terminalen är designad för att vara energieffektiv och integrerar hållbara byggmaterial för att minska miljöpåverkan.

Flughafen Frankfurt: Terminal 3 nimmt Gestalt an - 17:30live Rheinland  Pfalz/Hessen

Arbetet med tredje terminalen pågår här ( slutet av oktober 2024) Foto: Frankfurts flygplats

För att förbättra anslutningen till resten av flygplatsen byggs en ny väg och en så kallad Sky-Line-bana, som på bara åtta minuter kopplar samman Terminal 3 med Terminal 1. Stefan Schulte, vd för Fraport, beskriver anslutningen som "exemplarisk" och understryker att företaget har gjort sin del. Trots detta saknas fortfarande en direkt järnvägsanslutning till Terminal 3 – en punkt som väckt kritik från både politiker och resenärer.

Ingen tåganslutning vid öppning

När Terminal 3 öppnar för passagerare om två år kommer det inte att finnas någon direkt järnvägsanslutning. Den ursprungliga planeringen av terminalen tog inte tillräcklig hänsyn till detta behov, och ansvaret har i efterhand blivit föremål för debatt. Lokala politiker, kommuner och Hessens trafikminister Tarek Al-Wazir har under de senaste åren försökt övertyga flygplatsbolaget Fraport att ändra sin hållning. Men företaget är fortfarande ovilligt att finansiera en järnvägsanslutning och lämnar kostnaden till offentliga medel.

Al-Wazirs kontor meddelar att finansieringen av en järnvägsanslutning kommer att ske genom statliga och regionala medel enligt Gemeindeverkehrsfinanzierungsgesetz. Detta innebär att det är skattebetalarna som får stå för kostnaden.

Tidsplan beroende av andra projekt

Anslutningen till Terminal 3 är starkt kopplad till byggandet av den nya järnvägssträckan mellan Frankfurt och Mannheim. En särskild spåranläggning som skapar tillräcklig kapacitet för anslutningen planeras att byggas i samband med denna sträcka. Enligt Hessens trafikdepartement kommer en första anslutning att vara möjlig först efter att denna infrastruktur är på plats.

Under tiden kommer resenärerna att förlita sig på flygplatsens interna transportsystem för att nå Terminal 3. Enligt prognoserna räcker kapaciteten vid den nuvarande regionaltågstationen fram till åtminstone 2030.

En framtidssäkrad investering

Terminal 3 är en viktig del av Frankfurts flygplats framtid och syftar till att hantera ökade passagerarvolymer samtidigt som den möter krav på hållbarhet och effektivitet. Även om vissa utmaningar kvarstår, särskilt när det gäller kollektivtrafikanslutning, är projektet ett exempel på hur Europas största flygplatser moderniseras för att möta framtidens behov.

Med en yta på 41 000 kvadratmeter, toppmoderna faciliteter och en strategisk placering stärker Terminal 3 Frankfurts roll som en global hub för flygtrafik. När terminalen står färdig 2026 kommer den inte bara att imponera med sin kapacitet utan också med sin innovativa design och hållbara lösningar.

Källa: Frankfurter Rundschau