Norska Randklevbron återuppbyggs: Ett tekniskt underverk reser sig ur vattnet

Megakranen lyfter sänkboxen på plats FOTO: Malin Moldeklev Meinhold, Maritim entreprenör AS i uppdrag av BaneNOR

Efter att ha drabbats av extremvädret "Hans" i augusti förra året, har arbetet med att återuppbygga norska Randklevbron söder om Ringebu tagit stora kliv framåt. De omfattande vattenflödena i Gudbrandsdalslågen orsakade betydande skador på brokonstruktionen, vilket ledde till att ett av brofundamenten kollapsade och två broelement hamnade i vattnet.

Nyligen genomfördes ett kritiskt moment i återuppbyggnaden då en gigantisk kran från Danmark lyfte på plats en del av det nya brofundamentet, en sänklåda jämförbar i storlek med ett småhus, direkt i Gudbrandsdalslågen. Detta fundament ska tjäna som form och bygggrop för den nya grund som nu skall uppföras och säkras för framtiden.

Byggs för framtidens utmaningar

Projektledaren Eivind Aslaksen Hamre, som leder ombyggnationen av Randklevbron, berättar för BaneNOR om de utmaningar och framgångar som projektet stött på. Arbetsförhållandena i älven har varit krävande, särskilt under de kalla vintermånaderna, men tack vare engagemanget från entreprenörsteamet står nu sänklådan stadigt på sin plats. Den nya grundkonstruktionen är utformad för att stå emot en 200-årsflod, vilket visar på en tydlig ambition att bygga för framtiden.

Arbetet med att reparera de befintliga broelementen har också pågått sedan det konstaterades att de kunde återanvändas. Skador, framförallt på elementens ändar som hamnade i floden, har åtgärdats genom utbyte eller rättning av deformerade delar.

För att skydda både bron och dess fundament från framtida erosion och underminering av flodbädden, implementeras ett "putsningsskydd". Denna metod innebär att stora stenar systematiskt placeras i flodbädden för att stabilisera och skydda mot flodens krafter.

Transporter på ett klimat- och miljövänligt sätt med tåg

Med dessa omfattande åtgärder går projektet enligt plan, och förväntningarna är att brobygget inte bara återställer den tidigare förbindelsen genom Gudbrandsdalen utan även förbättrar den. Målet är att invånare och varor återigen ska kunna transporteras på ett klimat- och miljövänligt sätt med tåg genom denna natursköna dal innan sommarens slut.

Återuppbyggnaden av Randklevbron är mer än bara en teknisk prestation; det är ett exempel på mänsklig beslutsamhet och ingenjörskonstens förmåga att övervinna naturens utmaningar. Projektet bär på ett löfte om en säkrare och mer hållbar framtid för transport genom hjärtat av Norge.

Källa: BaneNOR