Stigande kostnader för Storbritanniens HS2-projekt trots förkortning av sträckan

Denna 21,6 kilometer långa sektion nordväst om London inkluderar en 3,4 kilometer lång viadukt (Colne Valley Viaduct) och två 16,04 kilometer långa tunnlar (Chilterns Tunnels). TBM:er med variabel densitet, en teknik som redan används av Bouygues Travaux Public i Hong Kong och på Grand Paris Express-projektet, kommer att användas för att anpassa utgrävningar till terrängens specifika geologiska förhållanden. I arbetet ingår även att bygga tvärgångar mellan de två tunnlarna samt fem ventilationsschakt. Foto: HS2

Storbritanniens ambitiösa höghastighetsjärnvägsprojekt, HS2, fortsätter att drabbas av eskalerande kostnader. Sir Jonathan Thompson, chef för High Speed 2 Ltd (HS2), har vid ett framträdande inför det brittiska parlamentets transportutskott medgett att kostnaderna för den första etappen är högre än väntat.

Byggkostnaderna för sträckan London till Birmingham kan nu nå upp till 66 miljarder pund (cirka 77 miljarder euro), även om linjen har minskats betydligt från det ursprungliga fullständiga nätverket.

Long Itchington Tunnel Construction Progress, June 2022-3

Genombrott under tunnelbygge i närheten av Birmingham. Foto: HS2

Kostnadsökningarna har delvis tillskrivits prisökningar på material, vilka kan stå för upp till ytterligare 10 miljarder pund (cirka 11,7 miljarder euro). Trots att projektet har reducerats till en enkel sträcka mellan London och Birmingham, är kostnaderna fortfarande troligen högre än den ursprungliga budgeten för hela nätverket.

Förkortad sträcka

Transportutskottet, som övervakar transportpolitiken i Storbritannien, har kallat Sir Jon Thompson för att ge vittnesmål om HS2-projektets framsteg. Under sitt utfrågningstillfälle förklarade han att det finns avvikelser i kostnadsestimeringarna, bland annat på grund av att 2019 års priser användes, vilket inte tog hänsyn till inflationen efter COVID-19-pandemin och Rysslands invasion av Ukraina.

Den senaste uppskattningen för den reducerade sträckan London till Birmingham är nu nästan 57 miljarder pund (67 miljarder euro), baserat på 2019 års priser. Detta jämfört med den ursprungliga uppskattningen från 2009 på cirka 37 miljarder pund (43 miljarder euro) för hela nätverket, inklusive sträckor till Manchester och Leeds.

Key milestone for elevated mass transit system at HS2's Interchange station: Artist's impression of the HS2 APM crossing Pendigo Lake

Illustration av en framtida bro norr om London. Foto: HS2

Drygt hälften klar

Sir Jon rapporterade till utskottet att en stor del av byggnadsarbetena är klara och att 2024 förväntas bli toppåret för konstruktion. Han framhöll dock utmaningar, såsom beslut om tunnelbyggen från mellanstationen Old Oak Common till centralstationen Euston, där det råder kontrovers och fördröjningar.

 

Dessa uttalanden kommer bara några månader efter att premiärminister Rishi Sunak avbröt planerade HS2-linjer norr om Birmingham på grund av kostnadsproblem. Regeringen strävar efter att projektet ska hålla sig närmare en lägre kostnadsestimat på 45 miljarder pund (över 52 miljarder euro). Sir Jon tvivlade dock på genomförbarheten av denna siffra, och betonade att den ursprungliga budgeten var för låg.

Internationella investerare oroas av HS2:s kaos

År 2020, när de stora kostnaderna började bli verklighet och seriösa markarbeten påbörjades, tog regeringsministrarna en ny titt på projektet. Resultatet? Ytterligare ett grönt ljus. Regeringen åtog sig igen projektet, väl medveten om att deras egen granskare, Sir Douglas Oakervee, hade sagt att endast en fullständig Y-formad design, med två norra grenar, ekonomiskt sett gav mening.

I början av 2023 skrotades grenen till Leeds. Nu, med 25 miljarder pund redan spenderade i söder, kapas även den andra norra grenen till Manchester. Utländska bedömare kommer troligen att se på detta med allt från skratt till förakt. Den femte konservativa premiärministern sedan HS2:s start är oense med det "gamla konsensuset" som de andra fyra stödde, så Storbritannien kommer till en slutkostnad på runt 55 miljarder pund endast att bygga den meningslösa och dyraste södra sektionen.

 

Uppgradering mellan två städer

Realiteten kan dock vara mer nyanserad, eftersom det är troligt att delar av sträckan Birmingham till Manchester ändå kommer att byggas i någon form om Rishi Sunak menar allvar med att uppgradera järnvägsförbindelserna mellan de två städerna. Regeringens "integrerade järnvägsplan" från november 2021 var tydlig om trängseln på västkustens huvudlinje och trängseln in till Manchester.

Trots att det nu är tveksamt hur de påstådda besparingarna på 36 miljarder pund från att skrota den norra delen av HS2 uppstår. En ny "Network North" kommer att ersätta det tidigare "Northern Powerhouse Rail", men de två planerna har många gemensamma funktioner, som till exempel nödvändiga projekt för järnvägselektrifiering längs flera banavsnitt.

Lärdomar från HS2: Dags för omprövning av Storbritanniens strategi för infrastruktur

När Storbritannien står inför efterdyningarna av projektet med höghastighetståget HS2, öppnas möjligheter att dra viktiga lärdomar. Storskaliga infrastrukturprojekt bör inte enbart ses som byggprojekt utan också som katalysatorer för bredare samhäll

nyttor. Detta inkluderar allt från klimatåtgärder och bostadsförsörjning till ekonomisk tillväxt och förbättringar i den lokala trafikplaneringen.

Projektet visar på behovet av att integrera infrastruktur med andra planeringsaspekter, som att bygga fler stationer längs vägen i kombination med sammanhängande utve

ckling och kollektivtrafik, samt att säkerställa fullständig samordning med strategiska förbindelser i öst-västlig riktning i norra och mellersta England.

Hastiga ogenomtänkta beslut

Den brittiska regeringens hantering av HS2-projektet har visat att hastiga beslut och infrastrukturprojekt är en dålig kombination. Det som nu krävs är en ny, långsiktig strategi som kan ge landet den infrastruktur som så väl behövs.

Denna strategi bör ta hänsyn till internationella erfarenheter och bästa praxis, något som Storbritannien ofta tycks motstå. Genom att ta ett steg tillbaka och reflektera över vad som kan förbättras, kan Storbritannien bygga upp en infrastruktur som inte bara möter dagens behov utan också främjar en hållbar och balanserad framtida utveckling.

Källa: Guardian, Daily Mail och HS2-projektinformation