Det är dags för digital revolution i fastighetsbranschen och ordet ”proptech” har på kort tid hamnat på allas läppar. Sverige har redan många spännande proptech-startups och nya dyker upp varje vecka. Vilka är de? Och vad gör de? Proptech-bolaget Planima har gått till botten men frågan och kartlagt alla proptech-startups.
Jens Björk, VD på Planima, om varför de gjort kartläggningen:
”Proptech-startups i Sverige behöver samarbeta mer om vi ska lyckas lösa fastighetsbranschens stora utmaningar med ny teknik. Därför hoppas vi kartan kan bidra till att bygga en stark proptech-community i Sverige där vi enklare kan hitta samarbetspartners och hjälpa varandra framåt. Om kartan kan hjälpa fastighetsägare att hitta nya smarta lösningar och investerare att hitta nya proptech-juveler att investera i så är det självklart också kul! Öppenhet och startupvänlighet är viktigt för oss och därför är kartan gratis att medverka i och använda sig av.”
Vad betyder proptech?
Det finns många definitioner, men här är en av de enklaste:
”startups som erbjuder teknologiskt innovativa produkter eller nya affärsmodeller till fastighetsmarknaden.”
Vilka bolag är med i kartläggningen?
Planima har i sin kartläggning fokuserat på startups, d.v.s. yngre bolag. Här är de övriga kriterierna:
- Produkten ska ha fastighetsägare (B2B) som en av sina primära målgrupper och inte bara vara riktad mot privatpersoner (B2C).
- Digital teknik ska utgöra huvuddelen av produkten eller affärsmodellen.
- Produkten ska vara innovativ gentemot befintliga lösningar eller lösa ett problem på ett innovativt sätt.
- Bolaget har startats eller huvudprodukten lanserats 2010 eller senare.
Kartan omfattar bara proptech-bolag i Sverige.
Se hela kartan HÄR!