Utprovning av pålar
Flera provpålningar med provbelastningar har gjorts för att hitta den lämpligaste påltypen. Valet föll på borrade stålrörspålar med betong. Arbetet med Slussen tror Gary Axelsson kommer gynna framtida projekt, vad gäller till exempel nya beräkningsmodeller för påldimensionering och annan teknikutveckling.
Det var viktigt att hitta en skonsam borr, inte minst med hänsyn till bebyggelsen omkring.
- Vi provade olika borrsystem, både luft- och vattendrivna och även olika typer av anpassade borrkronor för att undvika vibrationer och sättningar i de omgivande byggnaderna, förklarar han.
Till slut valdes den nuvarande borren som drivs med vatten.
Än så länge håller tidsplanen med ett färdigt Slussenområde år 2025. Förseningar har uppstått under vägen, men då har man försökt omorganisera arbetet och turordningen, säger Eva Rosman. Ett exempel är arbetet med ledningar på Södermalm som beräknades ta ett halvår men tog 18 månader på grund av arkeologiska fynd. De är så betydelsefulla ett de påverkar synen på Stockholms historia.
- Tidigare trodde man att det inte fanns betydande bebyggelse på Södermalm innan 1500-talet.
Men fynden av kakelugnar och marmorgolv visar att det fanns stadsbebyggelse här redan på 1200-talet.
När Nya Slussen är färdigbyggt är det tänkt att den ska hålla i minst 120 år.
Alltså fram till år 2145.