Nu bygger NCC ett nytt dubbelspår på Ostkustbanan mellan Uppsala och Gävle. Spåret ska ersätta sträckans näst sista enkelspår, vilket länge har orsakat stora förseningar i tågtrafiken. Detta gör att framkomlighet och restider ska kunna förbättras. Ordern från trafikverket är värd 108 miljoner kronor.
– Enkelspåret mellan Skutskär och Furuvik har lett till många och långa väntetider när gods- och persontåg måste vänta in varandra. Resenärerna har länge velat ha ett dubbelspår och när hela sträckan är klar till sommaren 2016 bidrar det till kortare restider och att fler kan välja tåget, säger Johan Eriksson, avdelningschef på NCC region Norrland.
Trafikverket har under de senaste tio åren gjort stora investeringar för att bygga ut Ostkustbanan. Bland annat har man byggt dubbelspår för att öka kapaciteten.
En ökad kapacitet på Ostkustbanan ger även möjlighet att flytta fler transporter till järnvägen, vilket i sin tur minskar koldioxidutsläppen och bidrar till en långsiktigt hållbar samhällsutveckling.
NCC:s uppdrag är att bygga en av etapperna på det fem kilometer nya dubbelspåret mellan Skutskär och Furuvik. Det är en 3,5 kilometer ny dragning mellan Skutskärs bangård och sjön Trösken. Arbetet innebär bland annat omfattande markarbeten med terrassering för järnväg och vägar, montage av kontaktledningsfundament och bullerplank, omläggning av VA-ledningar samt schakt för broar.
På sikt, när utbyggnaden av Ostkustbanan mellan Stockholm och Sundsvall är helt klar ska den som lägst klara av en hastighet på 200 kilometer i timmen för snabbtåg.
NCC:s arbete börjar i december 2013 i Skutskär och beräknas vara klart i juni 2016.