Färdigställandet av Drivbänken i Falkenberg går vidare. I dagarna blir etapp två klar vilket innebär 42 lägenheter i ett lamellhus. Energisnåla passivhus och lägenheter med naturliga material och tekniska system av hög standard.
Kvarteret utgörs av circa 120 lägenheter som byggs i tre etapper kring den nyrenoverade Möllevägsskolan. Gården kommer få en vacker omgivning och har bra förutsättningar för planteringar och solljus.
– Från detaljplanearbetet och framåt har vi arbetat tight med White arkitekter. Ombyggnaden av skolan utfördes av Peab, de övriga tre etapperna har utförts av Petersson & Hansson i Falkenberg som delad entreprenad, berättar Thomas Brynås, vd på Fabo.
Fasadbeklädnaden är av en ljus tegelsort vilket ger huset ett lätt och luftigt uttryck. Balkongerna är indragna i fasaden som ger möjlighet att sluta till och använda ytan som ett uterum. Femte våning har tillgång till fina terrasser.
– Lägenheterna på Drivbänken är öppna och ljusa. Vi har genomgående använt oss av hållbara material, berättar Ellika Stare, arkitekt på White Arkitekter.
Energisnåla passivhus
– Huset är byggt som passivhus och ger lägre energiförbrukning och bättre inomhusklimat. En annan fördel är att passivhus får en mycket bättre ljudisolering, säger Thomas Brynås.
Tanken är att blicka framåt och ta ansvar. Tanken har varit att erbjuda moderna lösningar med bra material tillsammans med ett miljömedvetet tänkande. Därför är huset av passivhusstandard och erbjuder flexibla planlösningar med bekvämligheter som golvvärme i badrum och i viss del av hallen. Bostäderna värms med luft och varje lägenhet har ett eget eftervärmningsbatteri placerat i teknikrummet. I varje lägenhet finns det en givare som styr detta efter behov. Det gemensamma ventilationsaggregatet är ett motströmsaggregat . I hall och badrum finns det komfortgolvvärme.
– I denya byggnaderna har även tillgängligheten haft stor prioritet, då en stor del av de förväntade hyresgästerna är äldre. Hög standard i materialval är självklart för att minska framtida drift- och underhållskostnader, avslutar Thomas Brynås.