Arbetet med Citybanan i Stockholm pågår för fullt. Bland annat byggs en ny järnvägsbro vid Årsta. Där spelar stålet en viktig roll. Till exempel har en tillfällig bro för godstågen fått stålkärnepålar.
Trafikverkets superprojekt Citybanan ska stå klart 2017 och då ge fler tågavgångar med bättre punktlighet. En sex kilometer lång tunnel och två nya underjordiska stationer blir det konkreta avtrycket i Stockholm när banan står klar. Dessutom får Årsta en ny järnvägsbro.
Bron börjar norr om Årstabergs station och slutar strax söder om Älvsjö. Bron blir Sveriges åttonde längsta bro med sina 1,4 kilometer. När Citybanan invigs ska pendeltågen köra här, medan godstågen fortsätter att gå över den gamla Årstabron.
Omfattande förberedelser
Redan nu pågår förarbeten som ska garantera säkerheten och skydda de befintliga spåren under byggnadstiden. Grundläggningsföretaget Hercules är ett av de inblandade företagen. De har pålat för en tillfällig spårbro, där godstågen ska gå under byggtiden. Kring påsk i år stängdes tågtrafiken av och arbetet pågick dygnet runt.
Den vanligaste formen av pålar är i betong. För den tillfälliga bron har stålkärnepålar använts, som passar vid hög omgivningspåverkan, som vibrationer från förbipasserande tåg. Stålkärnepålning går till så att ett foderrör borras ned knappt en halvmeter i friskt berg och fylls med injekteringsbruk. Därefter installeras stålkärnan, som kan vara i kortare längder eller i ett stycke.
För säkerhets skull
Årstaberg får också två skyddsportaler som går över spåren. Här har Hercules spontat vallarna. På den södra sidan har rörsponter installerats, medan man på den norra använt Larsenspont i stål.
Den norra sidan är grundare, materialet är inte lämpat för vanlig spont, förklarar Anders Turesson, Herculs regionschef i Stockholm. Det kan lätt bli sättningar.
Vid den södra portalen har Hercules för första gången arbetat med den nya borrtekniken Elemex från Atlas Copco.
– Det har varit ett stort och udda jobb för oss, berättar Johan Blumfalk som är entreprenadingenjör på Hercules. Inte minst har det varit arbetsintensivt, och så är det ju nattarbetet.
Nattskift för tidtabellen
Området kring Årstaberg är ett av Sveriges tågtätaste. Arbetet har i hög utsträckning bedrivits nattetid för att minimera störningar i trafiken. Under vår och sommar arbetade Hercules personal natt varannan vecka. Även på andra sätt kräver det spårnära arbetet särskilda hänsyn.
– Det gäller att planera för om något skulle hända. Blir en maskin fast på spåret och stoppar tågen får man böta massor, beloppet höjs var tionde minut, säger Johan Blumfalk.
Fakta
Citybanan i siffror:
6 kilometer tunnel
3 nya stationer
9 års byggtid
6 arbetstunnlar
4 miljoner ton schaktmassor
400 000 ton betong
2 500 personer i arbete