Triangeln omdefinierar centrala Malmö

Kring platsen skapas nya vägar, busshållsplatser och gångstråk. Foto: Fredrik Rubin
Kring platsen skapas nya vägar, busshållsplatser och gångstråk. Foto: Fredrik Rubin
Triangelns shoppingcenter har genomgått en fullständig förändring. Foto: Fredrik Rubin
Triangelns shoppingcenter har genomgått en fullständig förändring. Foto: Fredrik Rubin

Det om- och tillbyggda shoppingcentret Triangeln är en del av nya Malmö centrum. Här byggs också kontor och bostäder i olika utförande.

På platsen där det för bara några år sedan låg en undanskymd parkeringsplats har Malmös centrum brett ut sig. Pendlare och turister strömmar till och från Triangelns citytunnelstation, uppskattningsvis 40 000 personer per dygn på sikt.

Triangeln är en av de största förändringarna av centrala Malmö under lång tid. Det är ett mycket stort projekt som innefattar om- och tillbyggnad av köpcentret Triangeln och nybyggnation av både bostäder och kontor.  Bakom köpcentrets förvandling står två huvudsakliga aktörer: Vasakronan, som sedan tidigare äger köpcentret Triangeln, och NCC Property Development som utvecklat köpcentrets nya del.

Då allt står klart blir den sammanlagda ytan i shoppingkvarteren omkring 36 000 kvadratmeter, varav 12 000 kvadratmeter kommer att utgöras av nybyggnation.

Det ursprungliga shoppingcentret har genomgått en fullständig omvandling som suddat ut gränsen mellan gammalt och nytt. Besökaren möts av breda gångstråk, en generös takhöjd med  ljus och rymd i en miljö som i mångt och mycket domineras av glas och ädelträ. När allt är klart kommer kunderna att kunna shoppa i omkring 150 butiker.

– Jag tror ingen kommer att känna igen sig. Väggarna har fått ny färg, pelarna har klätts in fasaderna är nya och gångarna är ombyggda, säger Maria Rengfjord, centrumledare vid Triangeln.

Bostäder och kontor
Runt och på shoppingcentret byggs också kontor och bostäder av NCC. I projektets första etapp finns lägenheter av varierade storlekar i gatuhus, gårdshus och atriumhus. Av 93 lägenheter är 59 stycken belägna vid gatuhuset. Husets nedersta plan är hela elva meter ovanför S:t Johannesgatan.

Ovanpå shoppingcentret anläggs en exklusiv trädgård inramad av ståtliga huskroppar. Mitt på gården finns sex Atriumhus. Här har även gårdshus skapats med 28 bostäder.

I en andra etapp byggs ett 12 våningars höghus med 97 lägenheter ovanpå shoppingcentret med inflyttning i maj 2014. De översta lägenheterna på 59 meters höjd får en magnifik utsikt över Öresundsbron och Malmös takåsar. Mellan höghuset och det nybyggda shoppingcentrat  har 4 600 kvadratmeter modern kontoryta byggts. Här har Sydsvenska Dagbladet sitt kontor.

På marknivå anläggs ett nytt torg som blir en naturlig mötesplats i hjärtat av Malmö. Och längs med Rådmansgatan, just invid Citytunneln, utformas busshållsplatser och busstråk.

Design och miljö i fokus
Shoppingcentret, bostäderna och kontoren utformas med inspiration från omgivningen för att skapa en tidlös arkitektur. På samtliga socklar runt fasaden finns inslag av natursten. Bottenvåningen domineras av grå granit och sandsten, vilken påminner om intilliggande S:t Johannes kyrka. Den omgivande bebyggelsens rödbruna och glaserade tegel speglas i det nybyggda kvarterets moderna fasad skapad av arkitektbyrån FOJAB.