Regeringen har lagt fram sin infrastrukturproposition för perioden 2026-2037. Enligt Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen, gör politiken bra prioriteringar i propositionen, med ett stort fokus på att hantera underhållsskulden, något som länge har påpekats av Byggföretagen och andra branschorganisationer.
Regeringen betonar också att de kommer att utforska nya alternativ för finansiering under den kommande planperioden, förutsatt att dessa alternativ kan leda till snabbare och mer kostnadseffektiva genomföranden, eller möjliggöra att fler projekt genomförs inom en viss tidsram.
Johan Deremar, nationalekonom på Byggföretagen, uttrycker sin glädje över att regeringen är villig att pröva alternativa finansieringsmetoder för att sätta igång fler viktiga infrastrukturprojekt. Han påpekar att ökad transportkapacitet stärker konkurrenskraften för hela det svenska näringslivet.
Den totala budgeten för nyinvesteringar, drift och underhåll av Sveriges transportsystem uppgår till 1 171 miljarder kronor, där 607 miljarder föreslås för nya investeringar. Mer än 210 miljarder avsätts för drift och underhåll av järnvägen, medan 354 miljarder går till vägunderhåll och drift.