Byggbranschen på väg mot återhämtning - Positiva signaler efter ett tufft kvartal

Foto: Ola Gronlund / Unsplash

Ökad aktivitet hos små och medelstora byggföretag, lågt inflationstryck och en tydlig räntesänkningsagenda från Riksbanken är några av de viktiga faktorerna från det senaste kvartalet som indikerar en ljusare framtid för byggbranschen. Marknaden har vänd, om än från låga nivåer, och det förväntas att återhämtningen kommer att ta tid.

I Beijer Byggmaterials branschrapport för Q2 konstaterade vi att marknaden hade nått botten. Nu ser vi flera positiva tecken på att vi är på väg upp ur den svacka som varit som värst.

– Den sänkta räntan och Riksbankens nya ränteprognos är goda nyheter för byggbranschen. Konsumenternas köpkraft stärks gradvis, och med en ökning i reallönerna kommer nybyggnation och större projekt att få bättre möjligheter till attraktiv finansiering, säger Geir Thomas Fossum, vd för Beijer Byggmaterial.

Bostadsproduktionen nådde en bottennivå under 2023 efter två år av kraftig nedgång med en total minskning på 60 procent. Det ser ut som att det kommer att ta fem år innan vi återigen når nivåer med fler än 40 000 påbörjade bostäder.

Flera konkurser i Norden

Effekterna av den tuffa marknaden syns också i konkursstatistiken, där många byggföretag har fått stänga ner. Förhoppningen är att trenden kommer att vända under Q3.

– Om vi jämför antalet konkurser inom byggbranschen med våra nordiska grannar, så har Sverige fler konkurser än de andra länderna. En förklaring kan vara att Sverige är mer känsligt för räntor och kom in i lågkonjunkturen senare än våra grannländer. Trots att vi ännu inte har sett någon tydlig vändning, bör de positiva marknadssignalerna börja märkas under hösten, enligt Geir Thomas Fossum.

Behov av fler politiska initiativ

För närvarande finns det inga tecken på politiska incitament eller strukturella förändringar som skulle kunna stimulera bostadsbyggandet på kort sikt. Den tillfälliga ROT-ökningen för andra halvan av 2024 är viktig, men den är troligen för liten och under en för kort period för att ge det avtryck marknaden verkligen behöver.