Byggandet av den nya Rail Baltica-bron över floden Daugava i Riga inleddes nyligen. Projektet, som leds av arbetsgruppen "BERERIX" under byggnadsledning av Egis-Deutsche Bahn, är en del av utbyggnaden av Rail Baltica Central Hub i Lettlands huvudstad. Bron, som är en stål- och betongkonstruktion, ska bidra till att bevara Rigas panorama samtidigt som den underlättar både person- och godstransport till och från stadens centrum till flygplatsen.
Kaspars Vingris från Eiropas Dzelzceļa līnijas betonar projektets betydelse för att knyta samman Rigas centrum med flygplatsen och framhåller att den nya bron är avgörande för att säkra Rail Balticas passagerartrafik till 2030. projektet är ett exempel på hur modern ingenjörskonst kan sammanflätas med historisk miljö.
Efterlängtat moment
BERERIX-projektledare Guntis Āboltiņš-Āboliņš förklarar att bygget av Daugava-bron är ett efterlängtat moment, där integrationen i stadens siluett och bevarandet av Rigas befintliga järnvägsbåge var centrala aspekter i designprocessen. Bygget förväntas ta ungefär tre år enligt nuvarande finansiering och organisation.
Den nya Rail Baltica-bron över Daugava är utformad för att smälta in i Rigas stadsbild med sina arkitektoniskt slanka linjer och kommer att ha en längd på cirka 1,15 kilometer och en bredd på nästan 17 meter. Projektet finansieras till 81-85 pocent av EU:s "Connecting Europe" facilitet, med resterande del från Lettlands statsbudget.
Källa: Rail Baltica