Nu är första spadtaget för byggandet av Ullevileden taget. Det viktiga projektet ska ansluta Mörtlösa och Tornby och därmed avlasta trafiken på Kallerstadsleden, Tornbyvägen och Norrköpingsvägen. Ullevileden är ett av de största vägprojekten i Linköping kommun på årtionden.
Den nya sträckan sträcker sig från Flemmagatan i Tornby till Mörtlösa. Genom detta skapas två nya vägar som knyter samman östra och västra delen av norra Linköping. Detta minskar också risken för lokal trafik på E4:an.
– Äntligen har vi börjat bygga Ullevileden! Ullevileden är väldigt viktig för att avlasta trafiken i staden och en förutsättning för att kunna fortsätta utveckla nordöstra Linköping, säger Stefan Erikson, kommunalråd och ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.
Utbyggnaden av Ullevileden inkluderar konstruktionen av en ny bro över Stångån för att minska sårbarheten i trafiksystemet. Med endast ett fåtal befintliga broar över Stångån kan en oplanerad stängning skapa störningar.
Projektet sträcker sig över 3,5 km för bilar och 3,8 km för gång- och cykelvägar. Det omfattar också omfattande miljö- och naturvårdsåtgärder för att främja växt- och djurliv samt tillgängliggöra naturen. En ny fågelutkiksplats och miljöer för fåglar och insekter planeras.
Stefan Erikson, kommunalråd och ordförande i samhällsbyggnadsnämnden, nämner att Ullevileden blir unik genom användningen av tusentals ton slaggrus från Tekniska verken i gång- och cykelvägen. Stora planteringar av träd och buskar samt skapandet av fördröjningsdammar ingår också.
Ullevileden byggs först med ett körfält i vardera riktning och fyra cirkulationsplatser. Byggstarten för första etappen från Flemmagatan till Gumpekullavägen är planerad i december, med den andra etappen mellan Gumpekullavägen och Mörtlösa som ska påbörjas i maj 2024. Hela projektet förväntas vara klart sommaren 2026 och beräknas kosta omkring 450 miljoner kronor.
Källa: Linköpings kommun