Tunnelbanans entréer och biljetthallar i Nacka färdigställs i etapper fram till trafikstart 2030. I korsningen vid Alphyddevägen och Värmdövägen ska en entrépaviljong till station Sickla ligga. Nu publiserar Region Stockholm bilder på hur entrén kommer att se ut.
När tunnelbanan stannar i Sickla i framtiden beräknas omkring 1300 resenärer resa via stationen varje timme under rusningstrafik. Stationen nås från fyra olika entrélägen i Sickla.
I korsningen vid Alphyddevägen och Värmdövägen ska en entrépaviljong till tunnelbanan ligga. Därifrån tar sig de framtida resenärerna ner till plattformen och tunnelbanetågen.
Delvis temporär lösning
Paviljongen får en sockel av rödsvart granit och fasad av träpanel. På sikt ska paviljongen byggas in i ny bebyggelse. Då blir tunnelbanans entrépaviljong en del av sockelvåningen i ett flervåningshus. I samband med det ska delar av fasaden att bytas ut. Hur det ska se ut då är inte klart i dagsläget. Nacka kommuns arbete med utveckling av området är i planeringsskede.
Smidig passage mellan entréer
Själva biljetthallen ligger en våning ner – under Värmdövägen – och den nås både från entrén vid Alphyddevägen och från en entré i Sickla köpkvarter. Gången mellan de två entréerna ligger utanför tunnelbanans biljettspärrar och kan alltså passeras utan biljett. Vid entrén i Sickla köpkvarter planerar Nacka kommun ett nytt flervåningshus.
Sickla stationshus
I andra änden av stationen, i hörnet vid Värmdövägen och Sickla industriväg, bygger Atrium Ljungberg Sickla stationshus. Där ska de två västra entréerna till station Sickla ligga. En av stationshusets entréer ligger i direkt anslutning till Tvärbanan och Saltsjöbanan. Den andra entrén ligger vid korsningen Sickla industriväg och Smedjegatan. I botten av stationshuset ligger tunnelbanans biljetthall.
Källa: Region Stockholm