Entréer och biljetthallar för Stockholms nya tunnelbanan färdigställs i etapper ända fram till trafikstart. Det kan vara svårt att föreställa sig hur det ska se ut när det är klart – speciellt på ställen där det blir stor skillnad, som i Järla i Nacka. Då är visionsbilder till stor hjälp. I Järla ska stationen ligga i en slänt mellan Värmdövägen och Birkavägen.
När tunnelbanan stannar i Järla i framtiden beräknas omkring 1000 resenärer resa via stationen varje timme under rusningstrafik. Stationen ligger i en slänt och nås antingen via ett nytt övre torg vid Birkavägen eller via den nedre entrén som ska ligga på ett nytt torg vid Värmdövägen.
Planering i flera steg
Bygglovet för utformningen av tunnelbanans nedre entré och biljetthall godkändes i början av 2023. Utformningen av entrén är gjord av Sweco/Typsa som är Region Stockholms projektör och stationsarkitekt för samtliga stationer på Blå linje till Nacka och Söderort. Huset ovanpå tunnelbanans entré, övrig bebyggelse och torgets utformning planeras fortfarande. Den övre entrén mot Birkavägen ska ligga i ALM Bostads framtida byggnad. På torget framför tunnelbanans entré planerar Nacka kommun för grönska och cykelparkering. I entréplan finns plats för caféer och butiker.
Detaljer som gör helheten
Fasaden runt stationsentrén kommer att kläs i plattor av mörkgrå granit. Det infällda partiet runt entrédörrarna kläs i plattor av krämvit granitkeramik. Friskluft till personal- och teknikutrymmen tas via det guldskimrande ventilationstornet som skymtar ovanpå entrén.
Väl inne i biljetthallen och nere på plattformen möts resenärerna av konstnären Cilla Ramneks mönster och färgskala. Inspirationen är hämtad från hemmets textilier såsom kökshanddukar och löpare.
Källa: Region Stockholm