Historiska järnvägsviadukter används fortfarande inom brittisk trafikinfrastruktur. Sankey-viadukten vid Newton-le-Willows är kanske inte lika känd, lång eller ikonisk som Ribblehead i North Yorkshire eller Glenfinnan i Skottland, men den är fortfarande av stor betydelse som världens första stora järnvägsviadukt och födelseplatsen för moderna järnvägar.
Känd lokalt som "Nine Arch Viaduct", strukturen designades bron av järnvägspionjären George Stephenson för att överbrygga det 160 meter långa gapet över Sankey Valley.
Bron byggdes mellan 1828 och 1830. När den öppnades förenades järnvägssträckan mellan Manchester och Liverpool via viadukten, vilket gjorde den till den första intercityvägen i världen med en regelbunden tidtabell.
Säkrad framtid
Det 193-åriga landmärket genomgår nu omfattande reparationer och renoveringar inför sitt 200-årsjubileum 2030 för att säkra sin framtid i decennier framöver. Network Rail investerar 3,8 miljoner GBP i modernisering.
Under de kommande fyra månaderna kommer ett team på 25 tekniker och hantverkare att utföra följande arbete:
• Byggnadsställningar uppför längs bågarna för att möjliggöra komplexa reparationer;
• Re-pointing och reparation av murverk med hjälp av specifika historiska blandningar utförs för att matcha befintliga material;
• Installation av förstärkande ankare för att säkra att eventuella sprickor verkställs;
• Övervuxna ogräs och växter avlägsnas;
• Samma gäller graffiti från toppen av murverket;
• Man kommer att avbilda historiska metalldelar i historiska färger;
Arkitektoniska förebilder
Fristående byggnadsställningar måste användas för reparationsarbetet för att inte störa den historiska strukturen, eftersom viadukten sedan 1966 är skyddad som ett nationellt kulturminnesmärke.
Mark Evans, Network Rails senior projektledare, kommenterade projektet:
-Jag är stolt över att ta hand om så många viktiga byggnader och strukturer över järnvägsnätet, även om Sankey Viaduct är en av de mindre kända arkitektoniska förebilderna inom viktoriansk byggnadskonst. Dess enorma betydelse för skapandet av järnvägen som vi känner den idag kanske inte är lika känd, men vi hoppas att vi kan ändra på det. Restaureringen kommer inte bara att se till att den ser bra ut inför 200-årsfirandet 2030, utan också säkra passagerar- och godstransporter för framtiden.
Viaduktens tekniska data är:
• Uppförd mellan 1828 och 1830
• nio bågar med en spännvidd på 15 meter vardera
• 160 meter lång totalt
• Höjd mellan 17 och 21 meter över dalbotten
• dubbelspårig järnväg med upp till fem tåg i timmen
Källa: Network Rail