Innan sommaren följde medarbetare inom bygglovsverksamheten i Kungsbacka med sina företagskunder ut i deras verklighet. Detta utbyte gjorde det möjlighet att se det från kundens perspektiv och få bättre förståelse för arbetet hos olika byggföretag.
– Vi får ofta höra att vi inte har förståelse för våra kunder, och ett sätt att få det är att få följa med och se det från deras perspektiv. Vi har arbetat hårt med Lätt & Rätt-arbetssättet under en längre tid, och detta är ytterligare en sak vi gör för att få bättre dialog med våra kunder, säger Hanna Ståhl, verksamhetschef, Kungsbacka kommun.
Kungsbacka kommun har som mål att ha Västsveriges bästa företagsklimat. Arbetet för att nå dit heter Lätt & Rätt och syftet är bland annat att minska regelkrångel, vilket ska leda till att det blir roligare att vara både företagare och myndighetsutövare i Kungsbacka.
Bygglov är en del i processen
Själva bygglovsprövningen är en liten del i hela bygga hus-processen och det är viktigt att ha förståelse för helheten. En av medarbetarna som var ute på praktik var bygglovhandläggaren Thinh Bui-Ljungqvist. Under två dagar besökte han Derome hus.
– Jag har sedan tidigare kontakt med Derome i bygglovsprocessen. Nu fick jag inblick i deras vardag på ett annat sätt, vilket har gett mig bättre förståelse. Jag handlägger deras ansökningar och därför var det intressant och följa med ut i de områden som nu byggts och se hur det blev på riktigt, säger Thinh Bui-Ljungqvist, bygglovhandläggare, Kungsbacka kommun.
Under praktiken berättade han om kontaktvägar och att kommunen är tillgänglig i rådgivningen i ett tidigt skede för bygglovsansökan. Täta och tidiga dialoger underlättar arbetet för båda parter, gärna innan själva bygglovsansökan är klar. Då kan eventuella ändringar göras tidigt, och det går också att få en indikation på om förslaget är genomförbart eller inte.