Takskjutporten är smidig och långlivad

Den populära takskjutporten har en solid konstruktion och lång livslängd, om den servas regelbundet, och kan enkelt kompletteras med en motor som tar liten plats. Foto: Maria Borg, Garageportspecialisten.

Vipportar, slagportar och takskjutportar är de vanligaste porttyperna. Takskjutporten är gjord av flera segment. Den rullas enkelt upp i taket och är en port som ofta efterfrågas idag.

–Kraven på inbrottsskydd för industriportar styrs bland annat av normen SSF 200 (se artikel om dörrar) och varierar, beroende på skyddsbehovet. Boverket har detaljerade föreskrifter om motordrivna portar. Dessa ska CE-märkas men också servas och kontrolleras regelbundet, säger Mats Moberg, projektledare för normer på Stöldskyddsföreningen, SSF.

Vipporten är vanlig i äldre garage.

Den har en enkel konstruktion och är också relativt lätt att underhålla. Fjädersystemet gör det möjligt att vid öppning skjuta, eller “vippa” upp porten i taket. Slagporten har också hängt med länge. Den består av två dörrar som manuellt öppnas utåt. Nackdelen är att man vintertid måste röja bort snön framför porten för att kunna öppna den.

–Motordrivna snabbrullportar passar bäst för intensiv drift under krävande förhållanden. Porten kan då förbättra effektiviteten, säkerheten och hygienen i tillämpningar med hög öppnings- och stängningsfrekvens som tillverkning, kylförvaring och renrum säger Mats Moberg.

bild

Porten en svag länk

För att få rätt port för rätt ändamål är det klokt att välja ett företag som är medlem i föreningen Portgruppen. Där ingår företag som konstruerar, utvecklar och/eller tillverkar och säljer portar för kommersiellt och industriellt bruk. Eller gör automatiska dörrar för persontrafik, garageportar samt produkter i anknytning till portapplikationer. Det kan till exempel vara dockningssystem, lasthus och vädertätningar.

–Porten är ofta en svag länk i inbrottskedjan, inte minst vikportar av litet klenare konstruktion. Normen SSF 200 ger tips och råd om hur inbrottsskyddet kan förbättras, säger Mats Moberg.