Lantbrukare är en bortglömd målgrupp för Bygg- och installationsbranschen

Foto: Benjamin Davies/Unsplash

Med tanke på den snabbt minskade byggprojektmarknaden, där orderingången minskar för många aktörer och där påfyllnaden av nya planerade projekt är lägsta på 10 år, borde en målgrupp som faktiskt planerar såväl bygginvesteringar, energiinvesteringar som andra investeringar vara relevant.

Till och med dubbelt relevant och intressant - eftersom de i många fall är potentiella kunder både som företagare/proffs och privatpersoner samtidigt.

Målgruppen vi pratar om är lantbrukare, ägare av lantbruksfastigheter och skogsfastigheter – och Byggfakta har nu kartlagt deras behov och byggnations-, installations- och investeringsplaner i Lantbruksinvest 2023.

De kan ha behov av byggbranschens hjälp att bygga/renovera på bostadshus, fritidshus eller carport/garage - men samtidigt då det gäller att bygga/renovera en maskinhall, verkstad, ladugård eller djurstallar o s v. till sin verksamhet. Över 200 planerar byggnation av bostadshus, fritidshus, stugor och över 400 planerar någon form av byggnation av djurstallar, ladugårdar, maskinhallar, verkstäder, lager, gårdsslakteri, gårdsmejeri o s v. 

Även Lantbruksbarometern 2023 från Ludvig & Co och Swedbank/Sparbankerna visar att 44 procent av lantbrukarna upplever en ganska eller mycket god lönsamhet (vilket är 14 procentenheter bättre än 2022) och inte minst att intresset för energiinvesteringar är rekordstort hos lantbrukarna. Det ligger i linje med vår kartläggning, Lantbruksinvest 2023, där nästan 1000 lantbrukare eller skogsägare planerar någon investering i energiåtgärd eller energieffektivisering.

De kan dessutom ha behov av att köpa en personbil, husbil, motorcykel, skoter, släpvagn med mera för privat bruk – men samtidigt ha behov av att investera i en traktor, lastmaskin eller grävmaskin o s v. till sin verksamhet. Över 1000 lantbrukare eller skogsägare planerar att investera i fordon eller maskiner enligt årets Lantbruksinvest.

De kan ha behov av att köpa och/eller sälja fastigheter – såväl permanent eller fritidsboende som skogs- eller lantbruksfastighet. Egendomsmäklare och fastighetsmäklare borde vara intresserade av de över 300 lantbrukare eller skogsägare som planerar att köpa eller sälja fastighet enligt årets undersökning. 

De kan ha behov av att låna, finansiera och försäkra både privat och till sin verksamhet så banker och andra finansieringsaktörer samt försäkringsbolag borde vara intresserade av de 165 lantbrukare och skogsägare som ska se över lån/finansiering och de över 100 som ska se över försäkringar.

Utöver allt ovan och (A-Ö som vi listar upp längre ner) kan de såklart även ha behov av kläder och utrustning till såväl verksamheten i skogsbruket och lantbruket som till rekreation, jakt eller fiske.

Till sist – larm och säkerhetsaktörer. Har ni tänkt på att lantbrukare kan behöva ha tjänster och produkter för larm- och säkerhet både som privatperson och till sin verksamhet?

Bostadshuset, fritidshuset, gårdsbutiken, bed & breakfast utrymmet – och/eller djurstallarna, maskinhallen, verkstaden, lagerbyggnaden kan behöva lås, inbrotts- och brandlarm, kameraövervakning eller andra säkerhetstjänster. Många lantbrukare och skogsägare jagar dessutom och behöver vapenskåp och kanske även vill ha extra säkerhet generellt sett just för att de har vapen och dyra maskiner, fordon och utrustning.

Är det målgruppens ”dubbla roller” som gör att de av vissa glöms bort och inte upplevs så tydliga som målgrupp? Medan säljare av maskiner, fordon och utrustning bättre verkar ha koll på denna målgrupp så verkar aktörerna inom bygg- och installationsbranschen i större utsträckning ha missat eller glömt bort hur relevant målgruppen kan vara för dem. Inte minst i tider av minskad projektmarknad och ökad konkurrens.

Med tanke på det tuffa läget på byggprojektmarknaden vill vi därför tipsa och påminna dig som konsult, entreprenör, leverantör, återförsäljare, uthyrare o s v. om denna dubbelt relevanta målgrupp. Det väntar affärsmöjligheter för dig hos denna målgrupp som du inte bör missa. En målgrupp som är både B2B – business-to-business och B2C – business-to-consumer. Vi kanske får skapa en ny förkortning, B2FF – business-to-farmer & forest-owner?

Exempel på planerade inköp och åtgärder A-Ö där du kan få svar på exakt hur många lantbrukare och skogsägare som faktiskt planerar att investera:

Avlopp, Arbetskläder, Avverkning
Byggnation, Badrum, Bastu, Belysning, Bergvärme, Båt, Bredband
Carport, Centraldammsugare
Drönare, Dränering, Dörrar
Elinstallationer, Entré, Entreprenadmaskiner, Energieffektivisering
Fasadarbeten, Fläktar, Fönster, Försäkringar, Finansiering, Fastighetsaffärer
Gallring, Garage, Grävmaskiner
Husbil, Hundgård, Högtryckstvätt, 4-Hjuling
Inglasning, Inredning, Isolering
Jaktutrustning, Jordbrukstraktor, Jordfräs
Kök, Köksfläktar, Kläder
Ladugård, Lager, Lastbil, Larm, Lån
Markarbete, Maskinhall, Motorsåg, Målning, Med mera!
Nybyggnation
Ombyggnation, Odling
Personbil, Pickup, Plog, Pool, Portar, Pumpar
Renovering, Ridhus, Räcken, Röjning
Snöslunga, Släp, Solceller, Skåpbil, Stall, Stängsel
Tillbyggnation, Traktor, Trappa, Tvättstuga
Urinspridare, Uteplats, Utrustning
Vapen, Vedmaskin, Ventilation, Verkstad, Värmesystem
WC
Yttertak
Åkgräsklippare
Ändringar i avtal
Övrigt

Källa: Byggfakta