Nyligen genomfördes en storgjutning av Trafikverket på Västlänkens deletapp Centralen. Det som gjöts var själva taket på stationsutrymmet av nya Centralen i Göteborg som blir en av stationerna i jätteprojektet. Totalt gick det åt hela 2160 kubikmeter betong, meddelar Trafikverket.
En storgjutning som denna är en logistisk utmaning. Redan 05.30 rullade den första betongbilen in på arbetsområdet och lamporna släcktes inte förrän 22.30. Det var totalt hundra personer inblandade i gjutningen och fyra stycken betongpumpar arbetade oavbrutet under hela dagen.
Takplattan som göts är en del av taket till den framtida Station Centralen i Göteborg. Totalt gick det åt 2160 kubikmeter betong för den 26 x 50 meter stora plattan. I takt med att taket blir klart kan vi plocka bort de gula rör som täcker området. Rören är stödkonstruktioner vid namn stämp som har hållit schaktväggarna på plats under tiden vi schaktat bort leran.
I byggnationen av deletapp Centralen använder entreprenören klimatförbättrad betong där 30–50 procent av cementen bytts ut mot granulerad masugnsslagg, vilket gör Centralen till Sveriges största projekt med klimatförbättrad betong. Att använda denna metod innebär stora miljövinster, det minskar koldioxidutsläppen med cirka 45 procent samt minskar behovet av cement som råvara.
Källa: Trafikverket