I de flesta nya bostadsområden planeras idag för ett så kallat mobilitetshus där olika mobilitetstjänster och möjlighet till parkering ska erbjudas. Men det är ofta en utmaning att få ekonomin kring dessa platser att gå ihop och att kunna anpassa dem efter olika behov. I projektet FlexGate som fått finansiering av Vinnova, via Drive Sweden, ska ett 20-tal partners utreda ett potentiellt nytt koncept.
Flertalet stadsutvecklingsprojekt bygger och planerar för minskad biltrafik och med ambitionen att den egna bilen ska ersättas av olika typer av delade mobilitetstjänster. Syftet är dels minskade utsläpp, dels ett mer effektivt användande av mark då parkeringsytorna kan bli mindre.
— Flera tidigare projekt visar att även om mobilitetshus kan innebära en samhällelig vinst, så har det varit svårt att hitta koncept som gör att ekonomin går ihop. Lösningarna riskerar också att bli oflexibla då de utformas för en fullt inflyttad stadsdel och inte tar hänsyn till de behov som uppstår redan vid byggstart, säger Per Sunnergren, projektledare på Johanneberg Science Park.
Hypotesen inom FlexGate är att ett mobilitetshus, utöver att erbjuda mobilitetstjänster och skåp för paketutlämning som är vanligt idag, kan användas till fler funktioner, av fler aktörer och över en längre tidsperiod, från byggstart till framtida renoveringar. Det kan till exempel handla om att vara ett center för bygglogistik, återbruk och laddinfrastruktur, men man kan också tänka sig att det kan användas som lokal för medborgardialog, showroom för fastighetsutvecklare eller service som delningstjänster och verkstad för de boende. Ett mobilitetshus behöver också kunna anpassas till framtida automatiserade transportsystem med till exempel självkörande skyttlar och leveransrobotar.
Projektet FlexGate har beviljats finansiering för en sexmånadersperiod från Vinnova via det strategiska innovationsprogrammet Drive Sweden. Johanneberg Science Park koordinerar men även Lindholmen Science Park har en drivande roll. Övriga parter är med som behovsägare och bidrar aktivt med kunskap och erfarenheter. Bland dessa finns offentliga verksamheter som kommun, allmännytta, parkering och avfallshantering samt bygg- och fastighetsbolag, energibolag, mobilitetsleverantörer och akademi. Syftet är att i en förstudie skapa underlag för kommande genomförandeprojekt i något eller några av regionens planerade stadsutvecklingsprojekt.
— Genom att vi tar ett grepp om mobilitetshusens hela livscykel och samlar en mängd olika aktörer och behovsägare i en serie workshops hoppas vi kunna utforma ett unikt koncept som vi i nästa steg kan testa på riktigt, säger Per Sunnergren.