Som svar på inbromsningen i bygg- och fastighetsbranschen tar Serneke nu nästa steg i ett pågående effektiviseringsprogram. Åtgärderna beräknas ge minskade kostnader om cirka 120 miljoner kronor och berör upp till 100 tjänster.
I bolagets senaste delårsrapport för det tredje kvartalet 2022 redogjorde VD Michael Berglin för ett påbörjat program med kraftiga åtgärder för att effektivisera organisationen, renodla uppdraget, minska investeringarna i egenutvecklade bostadsprojekt och sänka kostnaderna. Nu tas nästa steg då Serneke anpassar personalstyrkan enligt åtgärderna i programmet och varslar cirka 100 personer om uppsägning.
– Effektiviseringarna vi påbörjat under hösten är en fortsättning på vår ambition och strategi för att stärka bolagets lönsamhet och stabilitet som inleddes redan 2020. Situationen i omvärlden och dess effekter på marknaden förstärker behovet av kraftiga åtgärder för att hålla kursen och leverera på den inslagna vägen. Att vi nu varslar personal är beklagligt men samtidigt nödvändigt, säger Michael Berglin, VD i Serneke Group.
Effektiviseringarna innebär vidare att ett antal verksamheter inom bolagets entreprenadrörelse avvecklas – resurser för anläggningsarbeten i Stockholm och Helsingborg samt ett lokalkontor i Jönköping.
– Åtgärderna stärker vårt fokus på att leverera med kvalitet och lönsamhet på vår orderbok på cirka 12 miljarder kronor och vi anpassar vår projektutvecklingsverksamhet till det rådande marknadsläget. Vi möjliggör också fortsatt utveckling inom områden som är avgörande för att bibehålla vår konkurrenskraft framåt, som hållbarhet och digitalisering, avslutar Michael Berglin.
Kostnadsreduceringarna beräknas sammantaget frigöra cirka 120 miljoner kronor med fullt genomslag i det tredje kvartalet 2023.