Efter en åtta år lång revidering av standardavtalen för byggnads-, anläggnings- och installationsentreprenader har Byggandets Kontraktskommitté (BKK) presenterat utkast till AB 25 och ABPU 25. Dessa avtal är tänkta att ersätta AB 04 och ABT 06 och innehåller flera strukturella och materiella förändringar. Denna artikel syftar till att analysera de föreslagna förändringarna i AB 25 avseende beställarens kontrollmöjligheter, jämföra dem med nuvarande reglering i AB 04 och lyfta fram särskilt intressanta revideringar och tillägg – inte minst vad gäller nyheten om beställarens rätt att under vissa förutsättningar avbryta pågående arbeten.
Bakgrund
Revideringsarbetet har syftat till att anpassa standardavtalen utifrån dagens förutsättningar på marknaden samt syftat till att klargöra oklarheter och även att anpassa avtalen till aktuella delar av civilrätten.[1]Detta för att bland annat bidra till minskade transaktionskostnader och högre kostnadseffektivitet samt att åstadkomma sammanhållna bestämmelser som bland annat ska främja samarbete, effektiv kommunikation och lojalitet mellan parterna, vara transparenta och förutsebara samt vara mer användarvänliga.
Strukturella förändringar
En tydlig förändring återfinner vi på ett övergripande strukturellt plan. I AB 04 återfinns reglerna om beställarens kontroll i såväl andra som tredje kapitlet (om än huvudsakligen i tredje kapitlet). Genom AB 25 struktureras nu reglerna om och samlas under ett gemensamt kapitel – kapitel 4 – som benämns just ”Kontroll”.
Vissa strukturella förändringar har även gjorts i de enskilda bestämmelserna. Bland annat har bestämmelsen i AB 04 kap 3 § 5 avseende beställarens rätt att utöva kontroll över entreprenaden, tillträdesrätten och det oförändrade kontraktsenliga ansvaret för entreprenören delats upp i flera bestämmelser i AB 25 (AB 25 kap 4 §§ 2, 4–5). Vidare har bestämmelsen om beställarens provningsrätt enligt AB 04 kap 2 § 15 inkorporerats i AB 25 kap 4 § 4.
De strukturella förändringar som skett i AB 25 skapar en mer sammanhållen och tydlig reglering av beställarens kontrollåtgärder och förbättrar på så vis användarvänligheten genom att bidra till en enklare navigering i avtalet.
Fokus på parternas kommunikation
Ett tydligt fokusområde avseende revideringen av bestämmelserna kring beställarens kontrollåtgärder har varit parternas kommunikation. Kraven avseende parternas kommunikation har tydliggjorts i AB 25 avseende när och hur underrättelser ska ske.
Nya krav på skriftlighet har exempelvis införts i AB 25 kap 4 § 6 som motsvarar AB 04 kap 3 § 7 som reglerar vad som händer efter att en kontroll utförts och kontrollen lett till anmärkning. Nyheten finner vi i det inledande stycket som anger att beställaren skriftligen ska underrätta entreprenören om anmärkning.
Såvitt avser regleringen kring parternas kommunikation finns exempel på hur dessa regler utvecklats och förtydligats i de nya bestämmelserna om åtgärdande av anmärkningar som återfinns i AB 25 kap 4 §§ 7–9 samt i bestämmelsen om beställarens rätt att avbryta pågående arbete i 10 §.
Tydligare disposition
Vidare går det att finna tydligare dispositions-, ordnings- och handlingsdirigerande skrivningar i AB 25. Ett sådant exempel återfinns i den första bestämmelsen avseende beställarens kontroll – AB 25 kap 4 § 2 – som tydliggör att en kontroll kan resultera i anmärkning, krav på åtgärdande samt avbrytande av arbete. Därtill har det i bestämmelsen tydliggjorts vilka val som står till beställarens respektive entreprenörens förfogande, vad som händer efter en kontroll och hur parterna ska agera om de inte finner samsyn kring anmärkningen vilket gör tillämpning av kontrollåtgärderna enklare och ansvarsfördelningen mer förutsebar.
Språkliga förändringar
Andra övergripande förändringar som kan noteras är att bestämmelserna har uppdaterats språkligt. Exempel på sådana språkliga förändringar som skett går att finna i AB 25 kap 4 § 2 där bland annat ordet hindrarnu bytts ut mot ordet stör.
AB 04 kap 3 § 5 ”Kontroller skall så långt som möjligt genomföras så att de inte hindrarentreprenadens genomförande.”
AB 25 kap 4 § 2 ”Beställarens kontroll ska så långt som möjligt genomföras så att den inte störentreprenadens utförande.”
Ytterligare exempel går att finna i AB 25 kap 4 § 6 som motsvarar AB 04 kap 3 § 7 där ordet erforderliga bytts mot behövliga– avseende åtgärder som ska vidtas efter att beställaren underrättat om anmärkning, om inte entreprenörens anser att anmärkningen saknar grund.
Det är dock oklart i vilken utsträckning de språkliga förändringar som skett innebär en förändring i materiellt hänseende eller om de endast syftar till att förenkla språket. BKK har meddelat att det ska komma motiv till de nya standardavtalen, men det är oklart om – och i så fall i vilken utsträckning – som dessa motiv kommer bidra till förståelsen av de nya begreppens betydelse.
Materiella förändringar och nya bestämmelser
Nedan följer vissa konkreta förändringar och nyheter i förhållande till AB 04. En del av dessa nyheter har dock – enligt vår mening – funnits inneboende och underförstått i bestämmelserna i AB 04 men belyses och tydliggörs nu genom egna bestämmelser. Förändringarna ska ses mot bakgrund av BKK:s målsättning med revideringen – att göra avtalen mer transparenta och förutsebara och öka användarvänligheten.
Tillträdesrätt och provning (AB 25 kap. 4 § 4)
I AB 04 liksom i AB 25 ges beställaren rätt till tillträde till arbetsområdet och annan plats där arbete utförs på uppdrag av entreprenören. En nyhet i AB 25 är dock att beställaren bara ges rätt till tillträde till annan plats där arbete utförs på uppdrag av entreprenörenom det anges i kontraktshandlingarna. Ändringen utgör en inskränkning i förhållande till nuvarande bestämmelse i AB 04, där den rätten inte behöver anges i kontraktshandlingarna för att gälla. Utöver ovanstående är det i AB 25 kap 4 § 4 även en nyhet att tillträde ska ges till annan plats där arbete utförs av entreprenören vilket exempelvis omfattar tillverkning som sker av entreprenören utanför arbetsområdet.
Hantering och konsekvenser av anmärkningar (AB 25 kap 4 §§ 6–9)
I AB 25 har konsekvensen av beställarens kontroll och hanteringen av anmärkningar efter att dessa underrättats om enligt kap 4 § 6 tydliggjorts. Detta genom dels språkliga förbättringar i 6 § som motsvarar AB 04 kap 3 § 7, dels genom att nya bestämmelser tillkommit om bland annat rätten för beställaren att ställa krav på åtgärdande, se AB 25 kap 4 § 7.
Härtill har nya bestämmelser införts beträffande under vilka förutsättningar entreprenören är skyldig att åtgärda det som beställaren ställt krav om i 7 §, se AB 25 kap 4 § 8, och om beställarens rätt att åtgärda dessa på entreprenörens bekostnad om åtgärdande underlåts av entreprenören, se AB 25 kap 4 § 9.
Beställarens rätt att avbryta arbeten (AB 25 kap 4 § 10)
Till skillnad från AB 04 innehåller AB 25 en uttrycklig bestämmelse om beställarens rätt att avbryta arbeten. Enligt AB 25 kap 4 § 10 får beställaren avbryta arbeten för att undvika skada på person, betydande skada på egendom eller miljö, eller för att undvika väsentligt fel eller väsentligt avtalsbrott. Denna regel kan ses i ljuset av Arbetsmiljöverkets nya föreskrift AFS 2023:3 som trädde i kraft den 1 januari 2025, som ställer krav på att byggherren ska säkerställa att arbete som medför omedelbar och allvarlig fara stoppas eller ändras. Den nya bestämmelsen innehåller även tydliga ordningsregler för båda parter avseende hur och när underrättelser ska ske.
Av bestämmelsen framgår vidare att om beställaren avbryter arbeten utan att kunna visa att förutsättningarna för avbrott är uppfyllda, svarar beställaren för följderna av avbrottet enligt AB 25 kap 5 och bestämmelserna om avvikande förhållanden. I AB 25 kap 5 § 4 punkten 3 framgår att med avvikande förhållande avses att entreprenören störs i utförandet av sitt arbete, på grund av omständighet som beror på beställaren eller något förhållande på beställarens sida. Genom hänvisningen innebär det att kostnadsreglering sker på samma sätt som vid s.k. beställarhinder enligt AB 04 kap 5 § 4. En viktig förändring jämfört med AB 04 är att entreprenören i AB 25 har rätt till ersättning inte bara för direkta merkostnader, utan även för andra kostnader och entreprenörarvode. Ett felaktigt avbrytande av arbeten innebär därmed en kostnadsrisk för beställaren, vilket bör beaktas vid ett eventuellt övervägande om att avbryta entreprenaden.
Slutsatser och praktiska konsekvenser
De föreslagna förändringarna i AB 25 innebär en tydligare och mer sammanhållen reglering av beställarens kontroll och innehåller flera pedagogiska förtydligande kring hur parterna ska agera efter en kontroll och vilka möjligheter som finns för respektive part därefter. Genom revideringen kan BKK:s målsättning skönjas, nämligen att göra bestämmelserna mer transparenta och förutsebara samt, genom utformningen av de materiella reglerna, förbättra kommunikationen mellan parterna.
För båda parter gäller att vara noggranna med kommunikationen, såväl avseende hur som när den sker. För beställare innebär förändringarna en större möjlighet att tidigt kunna få anmärkningar åtgärdade och förhoppningsvis innan de får alltför negativa konsekvenser för entreprenaden som helhet. Samtidigt innebär förändringarna ett ökat ansvar att noggrant dokumentera skälen för avbrottsåtgärder och att säkerställa att dessa grundas på giltiga skäl. För entreprenörer innebär förändringarna en tydligare rätt att få ersättning vid oberättigade avbrott och ett klargörande av skyldigheten att åtgärda anmärkningar. Samtidigt innebär vissa ändringar en skärpt kostnadsreglering till entreprenörens fördel, särskilt vid felaktigt avbrytande av arbeten men även i vissa fall vid underkända provningar.
Anna Hagelberg, Advokat på Foyen Advokatfirma
Marielle Pettersson, Advokat på Foyen Advokatfirma