Projekt utan hierarkiska trappor

Det stolta teamet som byggde Åkeredsskolan och som fick branschens kvalitetsutmärkelse ”PQi – Utmärkt Projektkvalitet” 2024. Pressbild: Binosight

I många byggprojekt finns en separat utvändig trappa till ledningens kontor, vilket innebär att vissa yrkesgrupper sällan möts i vardagen. I detta projekt har alla samma entré och delar gemensamma utrymmen, vilket har bidragit till en mer inkluderande arbetsmiljö.

Samverkan i fokus

Projektet har genomförts inom ramen för strategisk partnering, där flera skolor upphandlats inom samma entreprenad. Frida Westerlund, platschef på ByggDialog, menar att denna arbetsmodell har underlättat samarbetet mellan beställare, entreprenör och underentreprenörer. En transparent ekonomi och en öppen projektkultur har skapat förutsättningar för dialog och gemensamma lösningar.

Effekter av strategisk partnering

Åkeredsskolan är ett av fyra projekt inom samarbetsavtalet mellan Göteborgs Stad och ByggDialog. Enligt projektledare Ingegärd Arkelid har samverkan lett till smidigare processer, där tidigare erfarenheter har kunnat tas tillvara för att effektivisera arbetet.

ByggDialog har använt PQi-mätningar för att följa projektets kvalitet och identifiera förbättringsområden. Mätresultaten har diskuterats i projektgruppen och med yrkesarbetarna, vilket har gett underlag för konkreta åtgärder.

Om projektet

Åkeredsskolan byggs i två plan och ersätter en äldre skola på samma plats. Skolan beräknas vara klar hösten 2025, och projektet har en entreprenadsumma på cirka 270 miljoner kronor.

Om PQi-utmärkelsen

PQi är en metod för att mäta kvalitet i byggprojekt, utvecklad tillsammans med forskare vid Luleå tekniska universitet. Utmärkelsen ”PQi – Utmärkt Projektkvalitet” tilldelas projekt som under en längre period uppnått resultat i nivå med branschens referensvärden.