Machoindex vinner nu förtroende bland samhällsbyggnadssektorns aktörer som ett verktyg för att mäta machokultur. Svevia var först ut och har nu genomfört mätningar med Machoindex två år i rad.
Upphandlingsmyndigheten rekommenderar Machoindex som ett sätt för beställare att påverka social hållbarhet i utförarledet. Nu kommer även Peabkoncernen där dotterbolaget Lambertsson kommit längst. Machoindex är ett verktyg utvecklat av branschföreningen Byggcheferna i samarbete med en forskare.
Byggcheferna menar att machokultur är roten till många av de utmaningar branschen står inför som kompetensförsörjning, social hållbarhet, affärsrisker och säkerhet. Därför utvecklades under 2020 Machoindex, ett verktyg som mäter uppfattningen om förekomsten av machokultur.
Väg- och anläggningsföretaget Svevias årliga kartläggning med hjälp av Machoindex visar bland annat att ett tydligt och bra ledarskap minskar dåliga attityder och ökar säkerheten. Kartläggningen görs bland Svevias 2 000 anställda sedan 2021.
– Gamla machoattityder inom bygg och anläggning äventyrar säkerheten, stänger människor ute och gör företag mindre lönsamma. Vi vill driva på en förändring av branschen så att fler känner sig välkomna och att alla har en säker arbetsvardag, säger Svevias vd och koncernchef Anders Gustafsson.